Privacybeleid


Privacyreglement


Privacyreglement OHvZ

Inleiding

De Haarlemse Filatelistische Vereniging ‘Op Hoop van Zegels’,
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40594589,
verwerkt persoonsgegevens.

OHvZ acht een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens van groot
belang. Persoonlijke gegevens worden dan ook zorgvuldig verwerkt en
beveiligd. Bij onze verwerkingen houden wij ons aan de eisen van de
Nederlandse en EU-privacywetgeving.

In dit privacyreglement leggen wij uit welke persoonsgegevens wij
verzamelen en gebruiken en met welk doel. Wij raden aan deze
verklaring zorgvuldig te lezen.

Dit privacyreglement is voor het laatst aangepast op 23 november
2018.

Paragraaf 1: Algemene bepalingen

Doelstelling reglement

Binnen de vereniging worden persoonsgegevens van leden bijgehouden
in een ledenadministratie. De persoonsgegevens zijn door de leden in
vertrouwen verstrekt aan de vereniging en dienen om deze reden
met zorg te worden beheerd. Om deze reden is een privacyreglement
ledenadministratie opgesteld.

Artikel 1: Begripsbepaling

  • In dit reglement wordt verstaan
    onder:

  • het reglement: dit reglement;

  • persoonsgegeven: elk gegeven
    betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke
    persoon met uitzondering van de voor- en achternaam;

  • verwerking van
    persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met
    betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het
    verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen,
    opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van
    doorzending, verspreiding of enige andere vorm van
    terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband
    brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van
    gegevens;

  • verstrekken van
    persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van
    persoonsgegevens;

  • de vereniging: Haarlemse
    Filatelistische Vereniging ‘Op Hoop van Zegels’;

  • verantwoordelijke: het Bestuur
    van de vereniging;

  • ledenadministratie: elk
    gestructureerd geheel van persoonsgegevens geregistreerd door
    de ledenadministrateur, ongeacht of dit geheel van gegevens
    gecentraliseerd of verspreid is op een functioneel of geografisch
    bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en
    betrekking heeft op verschillende personen;

  • Ledenadministrateur: degene die
    onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast
    met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens, voor
    de juistheid en de actualiteit
    van de ingevoerde gegevens, alsmede voor het bewaren, wijzigen,
    verwijderen en verstrekken van gegevens;

  • Leden: personen die lid zijn
    van de vereniging;

  • Betrokkene: degene op wie een
    persoonsgegeven betrekking heeft;

  • Gebruiker: degene die kennis
    mag nemen van (onderdelen van) het bestand.

Artikel 2: Reikwijdte

Dit reglement is van toepassing op alle geheel of gedeeltelijk
geautomatiseerde verwerkingen van persoonsgegevens van leden in de
ledenadministratie, alsmede op de daaraan ten grondslag liggende
documenten die in de ledenadministratie zijn opgenomen. Dit
reglement is voorts van toepassing op de niet geautomatiseerde
verwerking van persoonsgegevens die in de ledenadministratie
zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.

Artikel 3: Beheer van de persoonsgegevens

De ledenadministrateur is verantwoordelijk voor het bijhouden van
de ledenadministratie alsmede het beheer hiervan.

Paragraaf 2: Relevantie

Artikel 4: Doelstellingen van de verwerking

Het doel van de verwerking van de persoonsgegevens is het draaiend
kunnen houden van de vereniging.

Artikel 5: Rechtmatige grondslag van de verwerking van
persoonsgegevens

De rechtmatige grondslag voor de verwerkingen is gelegen in het
gerechtvaardigde belang van het bestuur de vereniging te
kunnen besturen en draaiende te kunnen houden.

Artikel 6: Personen van wie persoonsgegevens worden verwerkt

De persoonsgegevens van eenieder die het lidmaatschap heeft
van de vereniging, zoals beschreven in artikel 5 van de
Statuten, wordt verwerkt in de ledenadministratie.

Artikel 7: Soorten van opgenomen persoonsgegevens en de wijze van
verkrijging

  • Persoonsgegevens worden
    opgevraagd bij de betrokkene zelf. Door het verstrekken van deze
    gegevens stemt de betrokkene in met het gebruik binnen de
    vereniging.

  • Persoonsgegevens worden niet
    opgevraagd bij derden zonder de ondubbelzinnige
    toestemming van de betrokkene.

  • Persoonsgegevens worden op
    behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.

  • Persoonsgegevens worden slechts
    verwerkt voor zover zij, gelet op de genoemde doeleinden,
    toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.

  • De ledenadministrateur treft de
    nodige voorzieningen ter bevordering van de juistheid en
    volledigheid van de verwerkte
    persoonsgegevens.

Artikel 8: Verwijdering van opgenomen persoonsgegevens

  • Als een persoon niet meer
    behoort tot een van de personen, zoals bedoeld
    in artikel 6, worden alle tot dan verwerkte persoonsgegevens
    minimaal twee
    jaar bewaard, tenzij betreffende
    persoon schriftelijk
    verzoekt tot eerdere verwijdering van de gegevens.

  • Verwijdering impliceert
    vernietiging of een zodanige bewerking dat het niet meer mogelijk is
    de persoon te identificeren, met
    uitzondering
    van hetgeen in lid
    c) van dit artikel is bepaald.

  • Van oud-leden van de vereniging
    blijven enkele basisgegevens bewaard ten behoeve van het historisch
    archief van de vereniging. Dit zal beperkt blijven tot niet meer dan
    de initialen, naam, geboortedatum, woonplaats en de datum van
    aanvang en einde van het lidmaatschap en
    de reden daarvan.

Paragraaf
3: Rechtstreekse toegang tot en verstrekking van persoonsgegevens

Artikel 9: Rechtstreekse toegang tot persoonsgegevens

  • Uitsluitend de
    ledenadministrateur heeft, met het oog op de dagelijkse zorg voor
    het goed functioneren van de vereniging, rechtstreekse toegang
    tot persoonsgegevens.

  • De
    ledenadministrateur is
    verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens,
    waarvan hij
    kennis neemt, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem
    tot mededeling verplicht of uit zijn
    taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Artikel 10: Technische werkzaamheden

Personen die belast zijn met de uitvoering van technische
werkzaamheden zijn gehouden tot geheimhouding van alle
persoonsgegevens waarvan zij kennis hebben kunnen nemen.

Artikel 11: Verstrekken van persoonsgegevens aan gebruikers binnen
de vereniging

  • Het verstrekken van
    persoonsgegevens aan gebruikers binnen de vereniging mag alleen
    indien hiertoe door de
    algemene ledenvergadering is besloten.

  • De persoonsgegevens mogen,
    zonder dat daartoe een besluit van de ledenvergadering voor
    nodig is, worden verstrekt aan het bestuur van de vereniging.

Op personen binnen het bestuur en door het bestuur benoemde
commissies is artikel 9 lid b eveneens van toepassing voor zover deze
noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van de functie of taak binnen
de vereniging.

Artikel 12: Verstrekken van persoonsgegevens aan personen of
rechtspersonen buiten de vereniging

  • Verstrekken aan gebruikers
    buiten de vereniging, zoals een sponsor, mag als de vereniging
    daarvoor voorafgaand aan zijn leden toestemming heeft gevraagd.

  • De verantwoordelijke behoeft
    geen toestemming van een lid te verkrijgen indien de vereniging
    wettelijk verplicht is de persoonsgegevens te verstrekken. Zo
    kan de belastinginspecteur de vereniging op grond van artikel
    47 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen vragen hem alle
    gegevens die van belang kunnen zijn voor de
    belastingheffing, te verstrekken.

  • Als het gaat om activiteiten
    die voor de vereniging gebruikelijk zijn of zijn goedgekeurd door de
    ledenvergadering, moet
    expliciete toestemming gevraagd worden aan de betreffende
    leden.

Artikel 13: Verdere verwerking van persoonsgegevens

  • De te verwerken
    persoonsgegevens worden slechts verder verwerkt op een wijze
    die
    verenigbaar is met
    het doel waarvoor ze zijn verkregen. Daarbij wordt tenminste
    rekening gehouden met de verwantschap van de doelen, de aard van de
    gegevens, de gevolgen van de verdere verwerking voor de
    betrokkene, de wijze waarop de gegevens zijn verkregen en de
    waarborgen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

  • Persoonsgegevens mogen verder
    worden verwerkt
    wanneer dat noodzakelijk is om een wettelijke verplichting
    na te komen waaraan de vereniging onderworpen is of geschiedt
    met de ondubbelzinnige toestemming van de betrokkene.

Paragraaf 4: Rechten van de betrokkene

Artikel 14: Algemeen

Iedere betrokkene heeft recht op informatie, inzage en correctie
(verbetering, aanvulling, verwijdering en/of afscherming) alsmede
recht van verzet, zoals geformuleerd in de volgende artikelen van
deze paragraaf.

Artikel 15: Recht op informatie

De verantwoordelijke informeert betrokkene op diens verzoek tijdig
en volledig over de doelen waarvoor en de manieren waarop
persoonsgegevens van hem worden verwerkt, over de regels die daarvoor
gelden, over de rechten die betrokkene ten aanzien daarvan heeft en
hoe hij die kan uitoefenen. Daarbij wordt betrokkene ook geïnformeerd
over de plaats waar de documenten, waarin bedoelde regels zijn
opgenomen, kunnen worden ingezien dan wel opgevraagd.

Artikel 16: Recht op inzage

  • De ledenadministrateur deelt
    eenieder op diens verzoek, zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk
    binnen vier weken na ontvangst van het verzoek, schriftelijk mee of
    hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.

  • Indien dat het geval is,
    verstrekt de ledenadministrateur de verzoeker desgewenst, zo spoedig
    mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het
    verzoek, schriftelijk een volledig overzicht daarvan met informatie
    over het doel of de doelen van de gegevensverwerking, de gegevens of
    categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft, de
    ontvangers of categorieën van ontvangers van de gegevens alsmede de
    herkomst van de gegevens. Indien de verzoeker dat wenst, verstrekt
    de ledenadministrateur tevens informatie over de systematiek van de
    geautomatiseerde gegevensverwerking.

  • De verzoeker heeft recht op een
    kopie van de gegevens die over hem zijn vastgelegd. Hij hoeft
    hiervoor niet te betalen.

  • Indien een gewichtig belang van
    de verzoeker dit eist, voldoet de ledenadministrateur aan het
    verzoek in een andere dan schriftelijke vorm, die aan dat belang is
    aangepast. De ledenadministrateur draagt zorg voor een deugdelijke
    vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

  • De ledenadministrateur kan, na
    dit besproken te hebben met de verantwoordelijke, weigeren aan
    een verzoek te voldoen, indien en voor zover dit noodzakelijk is in
    verband met:

  • de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

  • gewichtige belangen van anderen dan de verzoeker, de
    verantwoordelijke daaronder begrepen.

Artikel 17: Recht op correctie: verbetering, aanvulling,
verwijdering en/of afscherming

  • Op schriftelijk verzoek van een betrokkene gaat de
    ledenadministrateur over tot verbetering, aanvulling, verwijdering
    en/of afscherming van de met betrekking tot de verzoeker verwerkte
    persoonsgegevens, indien en voor zover deze gegevens feitelijk
    onjuist, voor het doel van de verwerking onvolledig, niet ter
    zake dienend of bovenmatig zijn, dan wel anderszins in strijd
    met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek behelst de
    aan te brengen wijzigingen.

  • De ledenadministrateur deelt de verzoeker zo spoedig mogelijk, maar
    uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek,
    schriftelijk mee of hij daaraan voldoet. Indien hij daaraan niet of
    niet geheel wil voldoen, omkleedt hij dat met redenen.

  • De ledenadministrateur draagt er zorg voor dat een beslissing tot
    verbetering, aanvulling, verwijdering en/of afscherming zo
    spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.

  • De ledenadministrateur informeert in geval van verbetering,
    aanvulling, verwijdering en/of afscherming derden daarover en
    verzekert zich ervan dat die derden hun bestanden dienovereenkomstig
    aanpassen. De ledenadministrateur deelt de verzoeker mee aan
    welke derden hij die informatie heeft verstrekt.

Artikel 18: Recht van verzet

  • Indien de rechtmatige grondslag
    voor een bepaalde verwerking is gelegen in het gerechtvaardigde
    belang van de vereniging, kan de betrokkene bij de verantwoordelijke
    te allen tijde bezwaar aantekenen tegen die verwerking in verband
    met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.

  • Binnen vier weken na ontvangst
    van het bezwaar beoordeelt de verantwoordelijke of dit verzet
    gerechtvaardigd is.

  • De ledenadministrateur
    beëindigt de verwerking terstond, indien de verantwoordelijke
    het verzet gerechtvaardigd acht. Verzet tegen de verwerking
    voor commerciële of charitatieve doelen is altijd gerechtvaardigd.

Artikel 19: Onvoorzien

In gevallen waarin het reglement niet voorziet beslist het
bestuur, zo mogelijk na instemming van de ledenvergadering. In
spoedeisende gevallen informeert het bestuur de ledenvergadering
achteraf.

versie 01-12-2018